Posted by Kasper Jensen on marts 28, 2019 in Bag kulissen
Traditionelt cirkus foregår næsten altid i et telt, indeholder numre med dyr, klovne og meget specialiserede artister. De fleste forestillinger består af en række uafhængige numre som præsenteres af en konferencier eller cirkusdirektør.
Nycirkus er en blanding af teater, dans, akrobatik og cirkusdiscipliner. Det forventes derfor at den enkelte artist har et bredere fundament og kan indgå i flere sammenhænge end sit eget nummer.
Forestillingerne er ofte en helhed, hvor de enkelte numre enten indgår som del af helheden, eller fungerer som små passager i den samlede forestilling. Det er snarere undtagelsen end reglen at de enkelte numre præsenteres hver for sig.
Det er ikke ualmindeligt at bygge forestillinger op over skønlitterære værker eller opsætte forestillingen i et mere abstrakt og poetisk univers.
Nycirkus bør ikke forveksles med det vi normalt kalder gøgl, som er en stilart for sig selv. Selvfølgelig kan der indgå elementer fra gøgl i nycirkus. Gøgl er oftest en blanding af stand-up comedy og enkelte cirkustricks.
Det sceniske rum udforskes og forestillinger sættes op i teatre såvel som industrihaller og byens rum.
De enkelte artister turnerer ikke nødvendigvis rundt i små cirkusvogne, denne livsform knytter sig primært til cirkusteltet. Moderne artister arbejder ofte ud fra en base og løser forskellige opgaver i nærheden af hvor de bor.
Teatre, musikindustri, reklamebureauer, kunstudstillinger, diskoteker, samt en lang række events har åbnet døre for utraditionel cirkusunderholdning.
Familien er ikke længere den vigtigste uddannelsesmæssige faktor, unge artister uddanner sig på forskellige cirkusskoler i ind- og udland.
Jeg synes det er spændende med den meget nye udvikling, men håber at det også i fremtiden vil være muligt at bevare noget af cirkuslivets gamle ånd.